{"id":2569,"date":"2024-06-19T08:31:00","date_gmt":"2024-06-19T08:31:00","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/?p=2569"},"modified":"2024-08-31T19:05:29","modified_gmt":"2024-08-31T19:05:29","slug":"zdjecia-8","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/zdjecia-8\/","title":{"rendered":"Przemyski Karmel"},"content":{"rendered":"\n
<\/p>\n\n\n\n
Do trudnych temat\u00f3w niew\u0105tpliwie nale\u017ca\u0142 konflikt zwi\u0105zany z zamiarem rzymskokatolickiej kurii biskupiej dotycz\u0105cym u\u017cyczenia \u015bwi\u0105tyni oo. karmelit\u00f3w bosych w Przemy\u015blu na potrzeby spo\u0142eczno\u015bci greckokatolickiej. Pocz\u0105tki fundacji ko\u015bcio\u0142a i klasztoru karmelit\u00f3w bosych si\u0119gaj\u0105 1620 r., kiedy to Marcin Krasicki, starosta przemyski, postanowi\u0142 przekaza\u0107 na ten cel swoje nieruchomo\u015bci. Po I rozbiorze Polski cesarz Austrii J\u00f3zef II zni\u00f3s\u0142 zakony kontemplacyjne i dwa lata p\u00f3\u017aniej przekaza\u0142 dobra pokarmelita\u0144skie w Przemy\u015blu duchowie\u0144stwu greckokatolickiemu, kt\u00f3re u\u017cytkowa\u0142o \u00f3w ko\u015bci\u00f3\u0142 jako \u015bwi\u0105tyni\u0119 katedraln\u0105 do 1946 r. W\u00f3wczas karmeli- tom uda\u0142o si\u0119 odzyska\u0107 ko\u015bci\u00f3\u0142 i klasztor, ale ju\u017c w 1952 r. zostali usuni\u0119ci z Przemy\u015bla przez w\u0142adze komunistyczne. W 1958 r. po licznych staraniach zakonnikom uda\u0142o si\u0119 powr\u00f3ci\u0107 do Przemy\u015bla i ponownie obj\u0105\u0107 ko\u015bci\u00f3\u0142, tyle \u017ce bez zabudowa\u0144 klasztornych. Klasztor zosta\u0142 oddany karmelitom dopiero w 1990 r. Konflikt o \u201eKarmel\u201d zapocz\u0105tkowa\u0142 list kardyna\u0142a Myro- s\u0142awa Lubacziwskiego z 26 wrze\u015bnia 1990 r. skierowany do genera\u0142a Zakonu Karmelit\u00f3w Bosych w Rzymie, w kt\u00f3rym to hierarcha ko\u015bcio\u0142a greckokatolickiego domaga\u0142 si\u0119 zwrotu tego ko\u015bcio\u0142a. 15 lutego 1991 r. dosz\u0142o do pod- pisania umowy o przekazaniu ko\u015bcio\u0142a karmelit\u00f3w bosych grekokatolikom na pi\u0119\u0107 lat. Umow\u0119 sygnowali m.in. kard. J\u00f3zef Glemp \u2013 prymas, abp J\u00f3zef Kowalczyk \u2013 nuncjusz apostolski, bp Ignacy Tokarczuk \u2013 ordynariusz przemyski oraz bp Jan Martyniak \u2013 bizanty\u0144sko-ukrai\u0144ski biskup diecezji przemyskiej. 23 lutego powo\u0142ano Spo\u0142eczny Komitet Obrony Polskiego Ko\u015bcio\u0142a Karmelit\u00f3w w Przemy\u015blu, na czele kt\u00f3rego stan\u0105\u0142 Stanis\u0142aw \u017b\u00f3\u0142kiewicz. Komitet rozpocz\u0105\u0142 pikietowanie pod ko\u015bcio\u0142em oraz wiele innych dzia\u0142a\u0144 w obronie ko\u015bcio\u0142a karmelita\u0144skiego. W kwietniu Komitet zdecydowa\u0142 o zamkni\u0119ciu i okupacji ko\u015bcio\u0142a. Tu\u017c przed wizyt\u0105 papie\u017ca Jana Paw\u0142a II w Przemy\u015blu Komitet postanowi\u0142 przerwa\u0107 protest. 1 czerwca Ojciec \u015awi\u0119ty og\u0142osi\u0142 decyzj\u0119 o przekazaniu grekokatolikom na w\u0142asno\u015b\u0107 ko\u015bcio\u0142a garnizonowego (by\u0142ego ko\u015bcio\u0142a jezuickiego) w Przemy\u015blu z przeznaczeniem na katedr\u0119. Wprawdzie decyzja ta ko\u0144czy\u0142a sp\u00f3r o ko\u015bci\u00f3\u0142, ale protesty trwa\u0142y a\u017c do wrze\u015bnia 1991 r., co mia\u0142o zwi\u0105zek z zamiarem usuni\u0119cia karmelit\u00f3w bosych z Przemy\u015bla.<\/p>\n\n\n\n
Marek Kuchci\u0144ski jako redaktor naczelny \u201eSpojrze\u0144 Przemyskich\u201d nie zajmowa\u0142 w tej kwestii oficjalnego stanowiska, ale wydaje si\u0119, \u017ce redakcja periodyku zareagowa\u0142a w\u00f3wczas w spos\u00f3b znacz\u0105cy, publikuj\u0105c w lutowo-marcowym numerze w 1991 r. materia\u0142y historyczne dotycz\u0105ce ko\u015bcio\u0142a oo. karmelit\u00f3w bosych (na pierwszej stronie fotografia wn\u0119trza ko\u015bcio\u0142a), jak r\u00f3wnie\u017c listy i o\u015bwiadczenia przedstawicieli r\u00f3\u017cnych podmiot\u00f3w, w kt\u00f3rych wyra\u017cano sprzeciw wobec decyzji o przekazaniu ko\u015bcio\u0142a grekokatolikom, uznawano bowiem, \u017ce mo\u017ce ona wywo\u0142a\u0107 \u201efal\u0119 niezadowolenia i nienawi\u015bci, kt\u00f3rej nie mo\u017cna by by\u0142o opanowa\u0107\u201d. \u201eSpojrzenia Przemyskie\u201d zamie\u015bci\u0142y te\u017c pismo w tej sprawie skierowane do Watykanu, sygnowane m.in. przez Jana Musia\u0142a \u2013 wojewod\u0119 przemyskiego, Andrzeja Matusiewicza \u2013 przewodnicz\u0105cego RM, Mieczys\u0142awa Napolskiego \u2013 prezydenta Przemy\u015bla, Marka Kami\u0144skiego \u2013 przewodnicz\u0105cego Zarz\u0105du Regionu NSZZ \u201eS\u201d Ziemia Przemyska i Stanis\u0142awa \u017b\u00f3\u0142kiewicza \u2013 prezesa Stowarzyszenia Obro\u0144- c\u00f3w Pami\u0119ci Orl\u0105t Przemyskich. Problematyka dotycz\u0105ca historii przemyskiego \u201eKarmelu\u201d znalaz\u0142a si\u0119 nadto w kolejnym numerze (kwiecie\u0144\u2013maj) \u201eSpojrze\u0144 Przemyskich\u201d. Nale\u017cy r\u00f3wnie\u017c nadmieni\u0107, \u017ce Kuchci\u0144ski w\u00f3wczas sta\u0142 ju\u017c na czele lokalnych struktur Porozumienia Centrum. Mimo \u017ce wielu dzia\u0142aczy tej partii w Przemy\u015blu zaanga\u017cowa\u0142o si\u0119 w obron\u0119 ko\u015bcio\u0142a, to PC nie zajmowa\u0142o oficjalnego stanowiska w sporze. Ponadto nale\u017cy odnotowa\u0107, \u017ce do Spo\u0142ecznego Komitetu do\u0142\u0105czy\u0142 r\u00f3wnie\u017c ojciec Marka Kuchci\u0144skiego. Wydaje si\u0119 jednak, \u017ce Marek Kuchci\u0144ski nie by\u0142 przychylny zamiarowi przekazania ko\u015bcio\u0142a karmelit\u00f3w bosych spo\u0142eczno\u015bci grecko- katolickiej, raczej wspiera\u0142 stanowisko przemyskiego samorz\u0105du, kt\u00f3ry by\u0142 sk\u0142onny przekaza\u0107 grunt pod budow\u0119 nowej \u015bwi\u0105tyni dla grekokatolik\u00f3w.<\/p>\n\n\n\n
Fragment<\/em> ksi\u0105\u017cki <\/em> po\u015bwi\u0119cony Przemyskiemu Towarzystwu Kulturalnemu, gdzie przedstawiona jest tak\u017ce historia tzw. Sporu o Karmel. Rozdzia\u0142 III<\/em>, Str. 57-61<\/em>,<\/p>\n\n\n\n Z Przemy\u015bla do wielkiej polity<\/em><\/p>\n\n\n\n Jan Draus, Dariusz Iwaneczko<\/em><\/p>\n\n\n\n <\/p>\n\n\n\n <\/p>\n\n\n\n .<\/p>\n\n\n\n