{"id":7657,"date":"2024-07-25T09:03:23","date_gmt":"2024-07-25T09:03:23","guid":{"rendered":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/?p=7657"},"modified":"2024-07-25T09:07:11","modified_gmt":"2024-07-25T09:07:11","slug":"parlamentaryzm-europy-srodkowej-wazne-pluco-europy","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/parlamentaryzm-europy-srodkowej-wazne-pluco-europy\/","title":{"rendered":"Parlamentaryzm Europy \u015arodkowej \u2013 wa\u017cne p\u0142uco EUROPY"},"content":{"rendered":"


Marek Kuchci\u0144ski<\/p>\n\n\n\n

Koncepcje integracyjne Europy powstawa\u0142y u nas du\u017co wcze\u015bniej ni\u017c na zachodzie i z lepszym skutkiem. Przyk\u0142adem jest Rzeczypospolita Dwojga (Trojga) Narod\u00f3w, kt\u00f3ra przetrwa\u0142a 300 lat! Fundamentem by\u0142a parlamentarna zasada wsp\u00f3\u0142pracy: \u201er\u00f3wni z r\u00f3wnymi i wolni z wolnymi\u201d.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jeste\u015bmy obecnie \u015bwiadkami wielkich zmian organizacyjnych zachodz\u0105cych wewn\u0105trz Unii Europejskiej. W tocz\u0105cej si\u0119 dyskusji nad jej przysz\u0142o\u015bci\u0105 g\u0142\u00f3wny sp\u00f3r dotyczy plan\u00f3w  centralizacji UE i ograniczenia suwerenno\u015bci pa\u0144stw cz\u0142onkowskich do poziomu uniemo\u017cliwiaj\u0105cego zasad\u0119 wsp\u00f3\u0142pracy r\u00f3wnych, wolnych i suwerennych pa\u0144stw, kt\u00f3ra kilkaset lat temu w naszej cz\u0119\u015bci Europy stanowi\u0142a fundament Rzeczypospolitej. A starania o rozszerzenie UE o nowe pa\u0144stwa europejskie po\u0142o\u017cone na wsch\u00f3d i po\u0142udniowy wsch\u00f3d od jej granic s\u0105 ci\u0105gle nieskuteczne. Jednocze\u015bnie debatom o funkcjonowaniu tej wielkiej mi\u0119dzynarodowej organizacji i jej przysz\u0142o\u015bci nie towarzyszy refleksja o powodach jej powstania i celach, kt\u00f3re przy\u015bwieca\u0142y tw\u00f3rcom wsp\u00f3lnoty europejskiej. Pomija si\u0119 tak\u017ce wielki wk\u0142ad wielosetletniego dorobku parlament\u00f3w Europy \u015arodkowej oraz inicjatywy z ostatnich lat w kszta\u0142towaniu ustroju dzisiejszej UE.<\/p>\n\n\n\n

W XXI w. Europa Karpat i takie inicjatywy jak szczyty parlamentarne Europy \u015arodkowej i Wschodniej w\u0142\u0105czy\u0142y si\u0119 w t\u0119 dyskusj\u0119, nawi\u0105zuj\u0105c\u0105 tak\u017ce do tradycji parlamentarnych z czas\u00f3w I RP, kiedy to parlamentaryzm przez 300 lat zapewnia\u0142 si\u0142\u0119 i ci\u0105g\u0142o\u015b\u0107 Rzeczypospolitej Obojga (Trojga) narod\u00f3w. Korzenie wsp\u00f3\u0142czesnej Unii Europejskiej si\u0119gaj\u0105 w\u0142a\u015bnie tamtych czas\u00f3w \u2013 parlamentaryzmu XV i XVI wieku \u2013 tej wielkiej wsp\u00f3lnoty narod\u00f3w naszej cz\u0119\u015bci Europy. Dorobek prawno-ustrojowy parlamentu I RP ustanawiaj\u0105cy podstawy funkcjonowania pa\u0144stwa wielonarodowego by\u0142 wypracowany wcze\u015bniej ni\u017c zachodnioeuropejskie (niemieckie i brytyjskie)  koncepcje poszanowania porz\u0105dku prawnego. Oznacza to, \u017ce nasza cze\u015b\u0107 Europy sz\u0142a w\u0142asnymi \u015bcie\u017ckami rozwoju i nierzadko wyprzedza\u0142a pomys\u0142y, jakie zrodzi\u0142y si\u0119 na zachodzie kontynentu, pozostawi\u0142a wi\u0119c trwa\u0142e \u015blady w porz\u0105dku ustrojowym wsp\u00f3\u0142czesnej cywilizacji. Przypomnijmy trzy obszary tej drogi.<\/p>\n\n\n\n

1. Po pierwsze, rozwi\u0105zania ustrojowe i prawne. Powsta\u0142o ich wiele, pokazywa\u0142y oryginalno\u015b\u0107 my\u015blenia i \u015bmia\u0142o\u015b\u0107 wizji oraz wzbogaca\u0142y wsp\u00f3lne dziedzictwo. Przyk\u0142adami s\u0105: a\/ w\u0119gierska Z\u0142ota Bulla kr\u00f3la Andrzeja II<\/strong> (1222), kt\u00f3ra jest jedynie o 7 lat m\u0142odsza od  angielskiej Wielkiej Karty Swob\u00f3d kr\u00f3la Jana bez Ziemi (1215), uznanej za pomnik europejskiej my\u015bli prawniczej; b\/ akt Konfederacji Warszawskiej<\/strong> z 1573 roku \u2013 ten szczeg\u00f3lny w skali europejskiej dokument  gwarantowa\u0142 tolerancj\u0119 religijn\u0105, czyli \u201epa\u0144stwo bez stos\u00f3w\u201d w czasach kiedy Europa wstrz\u0105sana by\u0142a trybuna\u0142ami inkwizycyjnymi; c\/ Konstytucja 3 Maja<\/strong> z 1791 r., Rzeczpospolitej Obojga Narod\u00f3w \u2013 to  pierwsza w Europie nowoczesna konstytucja, kt\u00f3ra zapocz\u0105tkowa\u0142a epok\u0119 pisanych konstytucji, dzi\u015b nieodmiennie kojarzonych z europejsk\u0105 kultur\u0105 prawn\u0105.<\/p>\n\n\n\n

2. Po drugie, instytucja parlamentu<\/strong>. Ma ona swoje wyra\u017ane, \u015brodkowoeuropejskie oblicze. Bo obok Anglii, to w Polsce i na W\u0119grzech parlamenty jako pierwsze na \u015bwiecie  ukszta\u0142towa\u0142y si\u0119 na zasadzie dwuizbowej, podczas gdy pozosta\u0142e (np. francuski, szwedzki czy pa\u0144stw niemieckich) oparte by\u0142y na idei stanowo\u015bci, p\u00f3\u017aniej dopiero porzuconej dla \u2013 jak m\u00f3wiono \u2013 nowoczesnej i post\u0119powej dwuizbowo\u015bci.<\/p>\n\n\n\n

Dorobkiem parlamentaryzmu naszej cz\u0119\u015bci Europy jest r\u00f3wnie\u017c limita sejmowa<\/strong>, czyli mo\u017cliwo\u015b\u0107 odroczenia obrad plenarnych, z zachowaniem podj\u0119tych uchwa\u0142, czyli prototyp kadencyjno\u015bci b\u0119d\u0105cej dzi\u015b podstawow\u0105 regu\u0142\u0105 prac parlamentarnych.  W czasach I RP pojawi\u0142y si\u0119 r\u00f3wnie\u017c s\u0142ynne rugi poselskie<\/strong>, kt\u00f3re by\u0142y form\u0105 weryfikacji prawid\u0142owo\u015bci wyboru pos\u0142\u00f3w, co dzisiaj jest uniwersalnym rozwi\u0105zaniem, stosowanym w r\u00f3\u017cnych postaciach we wszystkich parlamentach \u015bwiata. Tak\u017ce, s\u0142ynne liberum veto<\/em> <\/strong>by\u0142o oryginalnym pomys\u0142em ustrojowym. Jego sensem by\u0142a jednomy\u015blno\u015b\u0107 pos\u0142\u00f3w, kt\u00f3ra  mia\u0142a by\u0107 gwarancj\u0105 najlepiej poj\u0119tego kompromisu, jako podstawowej zasady dzia\u0142ania parlamentu. Zasada ta powr\u00f3ci\u0142a \u2013 w jakim\u015b sensie: dzisiaj w prawie Unii Europejskiej, w tych wszystkich przypadkach, w kt\u00f3rych obowi\u0105zuje wym\u00f3g jednomy\u015blno\u015bci wszystkich pa\u0144stw cz\u0142onkowskich. Przyk\u0142adem instytucji parlamentarnej mo\u017ce by\u0107, dzia\u0142aj\u0105ca w czasach I Rzeczypospolitej, wie\u017ca marsza\u0142kowska<\/strong> wybudowana w roku 1379 w pa\u015bmie mur\u00f3w obronnych Warszawy, b\u0119d\u0105ca odpowiednikiem s\u0142ynnej londy\u0144skiej Tower, w kt\u00f3rej przetrzymywano osoby zak\u0142\u00f3caj\u0105ce obrady parlamentu, co by\u0142o przejawem w\u0142adzy dyscyplinarnej marsza\u0142ka Sejmu. Przyk\u0142ady te pokazuj\u0105 najlepiej, \u017ce prawo tworzone na Wschodzie i Zachodzie Europy przybiera\u0142o podobne kszta\u0142ty.<\/p>\n\n\n\n

3. Po trzecie, r\u00f3\u017cne koncepcje integracyjne Europy <\/strong>powstawa\u0142y tak\u017ce i u nas, a niekt\u00f3re z nich s\u0105 niezwykle oryginalne.  Idee Karola Wielkiego, Ottona, Napoleona, czy du\u017co p\u00f3\u017aniejszy projekt \u2013 licz\u0105cej ju\u017c 30 lat \u2013 Unii Europejskiej to tylko jedna z opowie\u015bci o budowaniu wsp\u00f3lnej Europy. Drug\u0105, r\u00f3wnie ciekaw\u0105 i w praktyce w wielu przypadkach bardzo udan\u0105, by\u0142y wschodnioeuropejskie do\u015bwiadczenia polityczne i prawne budowania organizm\u00f3w ponadnarodowych. Unia polsko-litewska (trwa\u0142a ponad 300 lat!) stanowi pierwszy, ale nie jedyny przyk\u0142ad. Innym s\u0105 Austro-W\u0119gry (ponad 50 lat). Jeszcze innym jest Kr\u00f3lestwo Serb\u00f3w, Chorwat\u00f3w i S\u0142owe\u0144c\u00f3w, p\u00f3\u017aniej przekszta\u0142cone w Jugos\u0142awi\u0119 (blisko 100 lat) czy pojawiaj\u0105ce si\u0119 w dwudziestoleciu mi\u0119dzywojennym propozycje federacji obejmuj\u0105cej Czechos\u0142owacj\u0119 i Polsk\u0119.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/a><\/figure>\n\n\n\n

A chyba najlepszym przyk\u0142adem projektu z Europy \u015arodkowej i Wschodniej jest zapomniany projekt konstytucji dla Europy autorstwa Polaka Wojciecha Bogumi\u0142a Jestrz\u0119bowskiego z roku 1831 (\u201eTraktat o wiecznym przymierzu<\/strong> mi\u0119dzy narodami ucywilizowanymi\u201d), scalaj\u0105cy Europ\u0119 w jeden organizm polityczny, okre\u015blany mianem Europy Narod\u00f3w. Na podstawie tego projektu powo\u0142ywano do \u017cycia Kongres Europejski, jako og\u00f3lnoeuropejski parlament, b\u0119d\u0105cy w\u0142adz\u0105 ustawodawcz\u0105, a zarazem reprezentacj\u0105 wszystkich wolnych narod\u00f3w europejskich, kt\u00f3ry wyprzedzi\u0142 o 260 lat dzisiejszy Parlament Europejski. Projekt \u201eTraktatu o wiecznym przymierzu\u2026\u201d to nic innego jak pierwowz\u00f3r Konstytucji dla Europy, nad kt\u00f3r\u0105 pracowa\u0142 Konwent Europejski, a  kt\u00f3rej bladym echem jest obowi\u0105zuj\u0105cy dzisiaj traktat lizbo\u0144ski. Propozycja ta dowodzi najlepiej, \u017ce pocz\u0105tk\u00f3w Unii Europejskiej mo\u017cemy doszukiwa\u0107 si\u0119 nie na Zachodzie, ale w\u0142a\u015bnie w naszej cz\u0119\u015bci kontynentu. Co wi\u0119cej, dowodzi ona, \u017ce silne akcentowanie roli narod\u00f3w europejskich i odwo\u0142ywanie si\u0119 do odr\u0119bno\u015bci narodowej oraz poczucia samodzielno\u015bci jest sta\u0142ym dziedzictwem europejskim. Dlatego te\u017c tak ch\u0119tnie Europa Karpat go\u015bci wszystkich, kt\u00f3rym bliska jest idea wsp\u00f3\u0142pracy i poszukiwania argument\u00f3w uzasadniaj\u0105cych trwanie tego dziedzictwa \u2013 potrzeb\u0119 wsp\u00f3lnej to\u017csamo\u015bci narod\u00f3w i pa\u0144stw naszej cz\u0119\u015bci Europy.<\/p>\n\n\n\n

Wa\u017cnym dorobkiem Europy \u015arodkowej i Wschodniej jest te\u017c niezwykle silne akcentowanie roli  parlamentu, kt\u00f3ry zosta\u0142 ponownie postawiony w centrum ustroju pa\u0144stwowego ju\u017c po pierwszej wojnie \u015bwiatowej, kiedy parlamenty mia\u0142y kluczowe znaczenie w tworzeniu konstytucji nowo niepodleg\u0142ych pa\u0144stw (np. Polski, Czechos\u0142owacji, \u0141otwy). Rola parlament\u00f3w narodowych zaznaczy\u0142a si\u0119 jeszcze mocniej po roku 1989. W\u00f3wczas to w\u0142a\u015bnie parlamenty sta\u0142y si\u0119 zasadniczym miejscem debaty publicznej, a zarazem kreatorem nowych rozwi\u0105za\u0144 prawnych, buduj\u0105cym podwaliny demokratycznych ustroj\u00f3w pa\u0144stwowych.<\/p>\n\n\n\n

W okresie Sejmu RP VIII kadencji (2015-2019) parlamenty pa\u0144stw Europy \u015arodkowej prowadzi\u0142y wa\u017cn\u0105 debat\u0119 nad przysz\u0142o\u015bci\u0105 naszego kontynentu i pr\u00f3bowa\u0142y aran\u017cowa\u0107 nowe formy wsp\u00f3\u0142pracy bilateralnej i multilateralnej, kt\u00f3re europejskiej wsp\u00f3\u0142pracy narod\u00f3w mia\u0142y nada\u0107 nowy impet. Jej efektem by\u0142o m.in. uznanie  konferencji \u201eEuropa Karpat\u201d jako formy agory politycznej w naszej cz\u0119\u015bci Europy, umo\u017cliwiaj\u0105cej prezentowanie pogl\u0105d\u00f3w, nawi\u0105zywania kontakt\u00f3w i u\u0142atwianie r\u00f3\u017cnych porozumie\u0144. Dzia\u0142ania te wp\u0142ywa\u0142y tak\u017ce pozytywnie na prac\u0119 klasycznej polskiej dyplomacji. By\u0142y nastawione na szukanie porozumienia i konsensusu. Dlatego r\u00f3\u017cni\u0142y si\u0119 znacznie od metod stosowanych od lat przez biurokracj\u0119 UE i rz\u0105dz\u0105c\u0105 wi\u0119kszo\u015b\u0107 liberalno-lewicow\u0105 wobec pa\u0144stw cz\u0142onkowskich, polegaj\u0105cych na bezalternatywnym dostosowywaniu prawa w tych pa\u0144stwach do wymog\u00f3w UE.<\/p>\n\n\n\n

Wsp\u00f3\u0142prac\u0119 wielostronn\u0105 rozwijano m.in. poprzez tradycyjne formy (Grupa Wyszehradzka), jak i nowe, kieruj\u0105ce uwag\u0119 g\u0142\u00f3wnie na Europ\u0119 \u015arodkowo-Wschodni\u0105. Do takich, opr\u00f3cz Europy Karpat i Tr\u00f3jmorza, nale\u017ca\u0142y Szczyty Przewodnicz\u0105cych Parlament\u00f3w Pa\u0144stw Europy \u015arodkowej i Wschodniej (#EUROWAW), kt\u00f3re odbywa\u0142y si\u0119 w Warszawie w latach 2016-2019, a kt\u00f3re by\u0142y cz\u0119\u015bci\u0105 dzia\u0142a\u0144 prowadzonej w\u00f3wczas\u00a0 z wielkim rozmachem dyplomacji parlamentarnej. Sta\u0142y si\u0119 one miejscem wymiany pogl\u0105d\u00f3w pa\u0144stw zar\u00f3wno cz\u0142onkowskich Unii Europejskiej, jak i aspiruj\u0105cych do niej. Wszystkie te pa\u0144stwa \u0142\u0105czy\u0142o do\u015bwiadczenie sowieckiej dominacji w XX wieku, t\u0119sknota za utrwaleniem odzyskanych wolno\u015bci obywatelskich i odradzaj\u0105ca si\u0119 \u015bwiadomo\u015b\u0107 solidarno\u015bciowej wsp\u00f3\u0142pracy. Ten okres pracy polskiej dyplomacji parlamentarnej jest szeroko opisany w wydawnictwie sejmowym \u201eSejm VIII Kadencji. Ustawy, sprawozdania, relacje\u201d, Warszawa 2021.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Podniesiono tak\u017ce rol\u0119 polityki historycznej przypominaj\u0105c rocznic\u0119 wielkich wydarze\u0144 (1050-lecie Chrztu Polski, 550-lecie parlamentaryzmu Rzeczypospolitej, 450-lecie unii lubelskiej). Uroczysto\u015bci organizowane przez polski Sejm z du\u017cym rozmachem, by\u0142y okazj\u0105 do spotka\u0144 mi\u0119dzyparlamentarnych i dyskusji nad przysz\u0142o\u015bci\u0105 ca\u0142ej Unii Europejskiej. Z kolei podczas konferencji przewodnicz\u0105cych parlament\u00f3w UE (organizowanych wy\u0142\u0105cznie w gronie unijnym) polscy marsza\u0142kowie Sejmu i Senatu  przedstawiali w\u0142asne projekty umacniania wsp\u00f3\u0142pracy parlament\u00f3w pa\u0144stw cz\u0142onkowskich r\u00f3\u017cni\u0105ce si\u0119 od propozycji forsowanych przez pa\u0144stwa tzw. starej Unii. Przyk\u0142adami s\u0105 projekt Europy solidarnych pa\u0144stw<\/strong> jako alternatywy wobec koncepcji  \u015bci\u015ble  scentralizowanej Unii, zg\u0142oszony przez stron\u0119 polsk\u0105 w debacie szef\u00f3w parlament\u00f3w w Luksemburgu (kwiecie\u0144 2016), czy wnioski o wprowadzenie do listy fundamentalnych warto\u015bci europejskich chrze\u015bcija\u0144stwa, jako jednego ze \u017ar\u00f3de\u0142 naszej cywilizacji (Bratys\u0142awa, pa\u017adziernik 2016), kt\u00f3ry w dyskusji poparli marsza\u0142kowie z W\u0119gier L\u00e1szl\u00f3 K\u00f6v\u00e8r  i Litwy Wiktoras Prancketis.<\/p>\n\n\n\n

Od kilku dekad ustrojowa rola parlament\u00f3w zmienia si\u0119 \u2013 s\u0142abnie na rzecz w\u0142adzy wykonawczej, s\u0105d\u00f3w konstytucyjnych, czy organizacji mi\u0119dzynarodowych, takich jak UE. Jednak pozycja parlament\u00f3w, cho\u0107by jako suwerena i reprezentanta narodu, jest ci\u0105gle niezwykle wa\u017cna i nale\u017cy przeciwdzia\u0142a\u0107 trendowi ich os\u0142abiania. Znaczenie parlament\u00f3w  mo\u017cna utrzyma\u0107 m.in.,  poprzez anga\u017cowanie ich w rozw\u00f3j dyplomacji parlamentarnej we wszystkich pa\u0144stwach kontynentu europejskiego. I dlatego ten wymiar soft power <\/em>w kontaktach mi\u0119dzynarodowych jest w Europie Karpat tak mocno wspierany \u2013 zw\u0142aszcza \u017ce nie dotyczy tylko bogatej aktywno\u015bci polskiego parlamentu, lecz tak\u017ce  mo\u017cliwo\u015bci aktywnego w\u0142\u0105czenia si\u0119 do debaty mi\u0119dzynarodowej nad przysz\u0142o\u015bci\u0105 ca\u0142ej Europy. Przypomina nasze wielkie dziedzictwo wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzynarodowej, podkre\u015bla potrzeb\u0119 wzmocnienia roli parlament\u00f3w narodowych i pokazuje \u017ce Zach\u00f3d i Wsch\u00f3d Europy tworz\u0105c instytucje ustrojowe, s\u0105 \u2013 jak powiedzia\u0142 \u015bw. Jan Pawe\u0142 II \u2013 dwoma p\u0142ucami jednej i tej samej Europy.<\/p>\n\n\n\n

Marek Kuchci\u0144ski,<\/p>\n\n\n\n

Marsza\u0142ek Sejmu VIII Kadencji,<\/p>\n\n\n\n

Przewodnicz\u0105cy Rady Programowej Europy Karpat<\/p>\n\n\n\n

            Warszawa, 2024<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Marek Kuchci\u0144ski Koncepcje integracyjne Europy powstawa\u0142y u nas du\u017co wcze\u015bniej ni\u017c na zachodzie i z lepszym skutkiem. Przyk\u0142adem jest Rzeczypospolita Dwojga (Trojga) Narod\u00f3w, kt\u00f3ra przetrwa\u0142a 300 lat! Fundamentem by\u0142a parlamentarna zasada wsp\u00f3\u0142pracy: \u201er\u00f3wni z r\u00f3wnymi i wolni z wolnymi\u201d. Jeste\u015bmy obecnie \u015bwiadkami wielkich zmian organizacyjnych zachodz\u0105cych wewn\u0105trz Unii Europejskiej. W tocz\u0105cej si\u0119 dyskusji nad jej […]<\/p>","protected":false},"author":4,"featured_media":7658,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[87],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7657"}],"collection":[{"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7657"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7657\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":7666,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7657\/revisions\/7666"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/media\/7658"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7657"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7657"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/archiwumwolnosci.pl\/cs\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7657"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}